Kami komited untuk melindungi kerahsiaan maklumat peribadi anda.
(a) tujuan-tujuan data peribadi yang mana telah dikumpul atau akan dikumpul dan diproses dengan lebih lanjut;
(b) sumber data peribadi;
(c) hak anda untuk meminta akses dan pembetulan data peribadi anda dan cara menghubungi kami jika ada sebarang pertanyaan atau aduan mengenai data peribadi;
(d) orang-orang yang akan kami dedahkan atau mungkin mendedahkan data peribadi anda;
(e) pilihan dan cara yang anda boleh mengehadkan pemprosesan data peribadi anda, termasuklah data peribadi yang berkaitan dengan orang lain yang mungkin dikenalpasti daripada data peribadi tersebut;
(f) sama ada anda wajib atau secara sukarela untuk membekalkan data peribadi; dan
(g) sekiranya wajib, akibat yang akan anda hadapi jika gagal membekalkan data peribadi tersebut.
(a) Maklumat yang anda berikan kepada kami melalui penggunaan Platform
(i) Maklumat peribadi daripada anda, seperti nama, biodata/profil peribadi, gambar profil, maklumat hubungan, alamat e-mel, nombor telefon, umur, alamat rumah/alamat surat menyurat, lokasi, status perkahwinan, pendidikan, jenis kediaman, pekerjaan, maklumat kewangan, pendapatan, aset, nombor-nombor pendaftaran kenderaan, dan liabiliti-liabiliti serta kata laluan yang anda berikan apabila anda membuat akaun untuk Platform, dan sebarang maklumat lain yang anda berikan secara langsung kepada kami melalui Platform (termasuk, tetapi tidak terhad kepada mesej yang anda hantar melalui Platform).
(ii) Maklumat tentang interaksi anda di Platform termasuk, penglibatan anda dengan pembekal perkhidmatan tertentu dan/atau pengguna akhir, dan produk dan perkhidmatan yang telah anda jual dan/atau beli.
(iii) Maklumat yang diperlukan untuk melengkapkan transaksi melalui Platform, termasuk nama dan nombor kad pengenalan/pasport anda di mana berkenaan.
(iv) Maklumat seperti fail, gambar, grafik, video, audio dan/atau mesej yang anda simpan dengan menggunakan Platform.
(v) Maklumat pekerjaan seperti pendapatan kasar anda dan syarikat pekerjaan anda.
(vi) Maklumat daripada komunikasi bertulis apabila anda memberikan maklum balas atau menghubungi kami, seperti nama dan alamat e-mel anda, serta kandungan lain yang termasuk dalam e-mel, untuk menghantar balasan kepada anda.
(vii) Maklumat mengenai imej gambar atau video, pelaburan dan keutamaan risiko berkenaan dengan produk jenis pinjaman, kewangan dan/atau pelaburan, data peribadi ahli keluarga/saudara terdekat, data peribadi benefisiari atau penama yang berkaitan dengan pemprosesan tuntutan pinjaman, kewangan, insurans/takaful, penyediaan pinjaman, kewangan, insurans/takaful dan produk serta perkhidmatan yang berkaitan.
(viii) Data peribadi lain yang diperlukan dengan kebenaran anda.
(b) Maklumat yang dikumpul oleh teknologi melalui Platform
(i) Maklumat daripada anda, termasuk jenis laman web anda, alamat Internet Protocol (IP) (nombor yang diberikan secara automatik ke komputer anda semasa anda menggunakan Internet, ia mungkin berbeza dari sesi ke sesi) nama domain, profil pengguna, dan/atau cap tarikh/waktu lawatan anda, dan, berkenaan dengan telefon bimbit anda, pengecam peranti unik.
(ii) Maklumat daripada pembekal perkhidmatan pihak ketiga, dengan kebenaran anda, yang mungkin termasuk kandungan profil anda atau jenis maklumat peribadi yang lain.
(iii) Maklumat Cookies dan URL untuk mengumpul maklumat mengenai tarikh dan masa lawatan anda dan maklumat yang telah anda cari dan lihat. “Cookies” adalah sebahagian kecil maklumat yang dihantar oleh laman web ke cakera keras komputer anda semasa anda melihat suatu laman web. Kami mungkin menggunakan kedua-dua sesi Cookie (yang akan habis tempoh setelah anda menutup pelayar web anda) dan Cookie yang berterusan (yang kekal di komputer anda sehingga anda padam) untuk memberikan anda satu pengalaman dan interaktif yang lebih peribadi di Platform. Cookies yang berterusan dapat dibuang dengan mengikuti arahan penyemak imbas web.
(iv) Maklumat daripada teknologi yang digunakan dengan telefon bimbit, termasuk pengecam peranti anda, untuk merakam tarikh, masa, carian dan melihat maklumat yang berkaitan dengan telefon bimbit anda.
(v) Maklumat mengenai bagaimana anda mengguna dan berinteraksi dengan Platform dan Perkhidmatan melalui perkhidmatan analisis pihak ketiga yang mungkin menggunakan Cookies untuk mengumpul maklumat seperti laman web anda lawat, alamat IP anda, cap tarikh/masa lawat anda dan laman web yang membawa anda ke Platform.
(c) Maklumat daripada pihak ketiga atau sumber-sumber lain yang anda telah beri kebenaran untuk mendedahkan maklumat tentang anda dan/atau apa-apa yang tidak dilarang.
(a) Untuk menghantar kepada anda, maklumat yang berkaitan dengan produk dan perkhidmatan yang kami jangka akan menarik minat anda.
(b) Untuk membolehkan anda askes dan mengguna perkhidmatan Finology, termasuk pengendalian perniagaan pinjaman, kewangan, insurans dan takaful.
(c) Untuk melaksanakan kewajipan kami yang ditetapkan dalam perjanjian bertulis, termasuk perkhidmatan pelanggan, pengendalian aduan, pemuliharaan, termasuk sebarang perkhidmatan nilai tambahan yang berkaitan tetapi tidak berkaitan secara langsung dengan perjanjian tersebut, di mana perjanjian tersebut termasuk tetapi tidak terhad kepada perjanjian pinjaman, insurans hayat, insurans am, takaful keluarga, takaful am, insurans/takaful perubatan, polisi insurans kumpulan atau sijil takaful kumpulan, kontrak agensi, urusan pembrokeran dan kontrak pekerjaan.
(d) Untuk menjalankan penyiasatan semasa pengunderaitan dan penilaian tuntutan atau pada bila-bila masa semasa persetujuan polisi insurans/sijil takaful yang diperlukan dan munasabah untuk mengenal pasti sebarang kemungkinan ketidakdedahan maklumat penting dalam penipuan insurans/takaful atau tuntutan konspirasi, termasuk tetapi tidak terhad kepada tujuan insurans perubatan/kesihatan/hayat, meminta dan mengesahkan maklumat dengan mana-mana pengamal perubatan, hospital, institusi perubatan atau mana-mana orang (sama ada diperbadankan atau tidak) yang pernah merawat anda atau mempunyai rekod tentang kesihatan anda; tujuan insurans motor, meminta dan mengesahkan maklumat dengan mana-mana syarikat motor, bengkel, atau mana-mana orang (sama ada diperbadankan atau tidak) yang pernah merawat anda atau mempunyai rekod mengenai kenderaan bermotor kepunyaan anda; dan kami dan/atau pemproses data kami yang berkaitan dapat menyimpan rekod sedemikian untuk kemungkinan kes pengunderaitan dan penilaian tuntutan pada masa hadapan.
(e) Untuk melaksanakan hak subrogasi/pemulihan.
(f) Untuk mencegah, menyiasat, melaporkan atau sebaliknya berhubung dengan pengubahan wang haram yang sebenar atau disyaki, pembiayaan pengganas, rasuah, penipuan sebenar atau disyaki termasuk tetapi tidak terhad kepada penipuan pinjaman/kewangan/insurans/takaful, pengelakan cukai, pengelakan sekatan ekonomi atau perdagangan dan aktiviti jenayah am atau aktiviti lain yang menyalahi undang-undang.
(g) Untuk menjalankan penyelidikan, audit dan penilaian/tinjauan risiko, termasuk penyelidikan statistik/aktuari atau analitik/kajian data. Sekiranya data sedemikian diperlukan untuk tujuan ini, data peribadi anda tidak akan diterbitkan, dan hanya angka, statistik dan maklumat am dalam dapatan kajian/penyelidikan akan diterbitkan.
(h) Untuk bekerjasama atau membantu dalam penyiasatan yang dijalankan oleh jurubank, pemberi pinjaman, penanggung insurans pengendali takaful atau mana-mana pihak ketiga yang lain.
(i) Untuk berkongsi maklumat dengan persatuan insurans dan takaful seperti Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) dan mana-mana sistem perkongsian maklumat.
(j) Untuk menghantar pemberitahuan e-mel kepada anda, seperti nasihat keselamatan atau sokongan dan penyelenggaraan.
(k) Untuk mentadbir dan mengurus perkhidmatan kami.
(l) Untuk memberitahu pengguna tentang perubahan dalam perkhidmatan kami.
(m) Untuk memperibadikan dan meningkatkan aspek perkhidmatan keseluruhan kami kepada anda dan pengguna kami yang lain, serta menjalankan penyelidikan seperti menganalisis arah aliran pasaran dan demografi pelanggan.
(n) Untuk merujuk anda kepada pinjaman, insurans dan/atau produk kewangan, dan/atau institusi kewangan (atau wakil sah mereka) yang dinyatakan oleh anda selepas melengkapkan borang permohonan di laman web kami.
Untuk maklumat lanjut, sila rujuk kepada pautan dasar privasi yang berkenaan di bawah:
https://www.zurich.com.my/en/customer-hub/show-me-more-info/personal-data-protection-notice
https://www.generali.com.my/data-privacy-notice
https://www.libertyinsurance.com.my/resources/pdpa
(o) Untuk meningkatkan dan menyesuaikan kualiti pengalaman semasa anda berinteraksi di Platform.
(p) Untuk berkomunikasi dengan anda bagi mengesahkan maklumat peribadi yang diberikan, atau untuk meminta sebarang maklumat tambahan yang penting bagi memenuhi perkhidmatan yang telah anda mohon.
(q) Untuk tujuan operasi dan pentadbiran harian kami termasuk pengurusan akaun, pengebilan dan pengumpulan, audit, pelaporan dan penyiasatan.
(r) Untuk menilai dan/atau mengesahkan kelayakan, krediility dan/atau kelayakan kredit anda.
(s) Untuk siasatan, pemprosesa dan penyelesaian apa-apa isu perkhidmatan, aduan, komunikasi atau pertanyaan lain mengenai Platform yang mungkin anda hantar kepada kami.
(t) Untuk menyimpan rekod yang diperlukan untuk keselamatan, tuntutan atau tujuan undang-undang lain.
(u) Untuk mematuhi mana-mana garis panduan, pekeliling atau arahan yang dikeluarkan dan untuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Perlindungan Data Peribadi (PDP), Bank Negara Malaysia (BNM) atau mana-mana pihak berkuasa lain yang berkaitan untuk menjalankan audit, pemeriksaan atau penyiasatan yang dibenarkan di bawah undang-undang Malaysia yang terpakai atau perjanjian antarabangsa yang mempengaruhi kami.
(v) Untuk pematuhan dengan keperluan mana-mana undang-undang, peraturan atau garis panduan, komitmen kontrak semasa atau akan datang atau komitmen lain dengan mana-mana badan perundangan, kawal selia, kehakiman, pentadbiran, awam atau penguatkuasa undang-undang, sama ada di dalam atau di luar Malaysia, yang dikeluarkan oleh kawal selia atau pihak berkuasa lain yang mana kami atau mana-mana ahli kumpulan kami yang lain perlu atau dijangka mematuhi, termasuk tetapi tidak terhad kepada membuat sebarang pertanyaan, sebarang penyiasatan, pendedahan atau keperluan pelaporan dan/atau memenuhi kewajipan menurut undang-undang, garis panduan, peraturan dan/atau pihak berkuasa yang berkaitan.
(w) Untuk melaksanakan kewajipan di bawah mana-mana skim pemindahan perniagaan yang sah.
(x) Untuk memproses data peribadi untuk tujuan pemasaran dan promosi oleh ejen, jurubank, pembiaya, pemberi pinjaman, dan/atau penanggung insurans kami selepas selesai pembelian insurans dan/atau permohonan pinjaman, sedangkan anda mempunyai hak untuk meminta kami menghentikan atau jangan mula memproses data peribadi anda untuk tujuan pemasaran langsung.
(y) Untuk mengendalikan permohonan untuk memohon pinjaman, membeli polisi insurans/menyertai sijil takaful dan/atau permintaan untuk nasihat dan cadangan produk.
(z) Untuk penilaian kerap selepas permohonan pinjaman, pembelian insurans/penyertaan dalam produk takaful.
(aa) Untuk insurans semula/takaful semula, insurans bersama atau takaful bersama.
(bb) Untuk menubuhkan, melaksanakan atau mempertahankan sebarang tuntutan undang-undang.
(cc) Untuk memenuhi obligasi undang-undang atau kontrak khusus lain.
(dd) Untuk mencari pasaran insurans/takaful baharu, termasuk penyelidikan untuk pembangunan produk dan perkhidmatan.
(ee) Untuk pendedahan kepada pihak ketiga.
(ff) Untuk menunaikan kewajipan kawal selia atau perundangan.
(gg) Untuk tujuan-tujuan lain yang anda arahkan dan benarkan.
(hh) Untuk memadankan data peribadi yang berkaitan dengan anda bagi sebarang tujuan yang terkandung dalam Fasal ini.
(ii) Untuk menjalankan siasatan ke atas kami dan pembekal perkhidmatan pihak ketiga kami bagi sebarang dakwaan penipuan, konspirasi, pelanggaran mana-mana undang-undang, peraturan-peraturan, kod amalan termasuk Polisi Privasi ini, salah laku atau sebarang tingkah laku atau amalan yang tidak beretika.
(jj) Untuk semua tujuan lain berkaitan atau bersampingan dengan perkara di atas.
(kk) Untuk semua operasi pemprosesan lain yang disebut dalam Fasal ini.
(a) Pemilihan anda untuk mendaftar dan menggunakan perkhidmatan dalam talian kami seperti alat perbandingan pinjaman kami atau apabila anda mendaftar untuk surat berita mingguan kami.
(b) Permohonan anda untuk semakan kelayakan pinjaman atau pra-kelulusan pinjaman melalui Platform kami, aplikasi mudah alih kami dan/atau mana-mana pihak ketiga yang menggunakan teknologi kami.
(c) Permohonan anda untuk produk atau perkhidmatan daripada laman web kami.
(d) pihak ketiga yang kami berurusan atau berhubung dengan anda untuk memberi anda perkhidmatan yang kami tawarkan melalui Platform; untuk menjalankan ujian jaminan kualiti; untuk memudahkan pembuatan akaun; untuk memberikan sokongan teknikal dan/atau memberikan perkhidmatan lain kepada kami.
(e) penasihat profesional termasuk tetapi tidak terhad kepada penasihat undang-undang, penasihat cukai, penasihat kewangan, juruaudit, broker insurans.
(f) kerajaan atau pihak penguatkuasa lain yang mempunyai kuasa untuk mengemukakan maklumat tersebut.
(g) sumber yang lain di mana anda telah beri kebenaran untuk kemukakan maklumat berkaitan dengan anda yang dibenarkan oleh undang-undang.
(a) Membolehkan kami menjalankan perniagaan insurans/takaful kami, termasuk tetapi tidak terhad kepada pemprosesan untuk tujuan yang diterangkan dalam Fasal 4.1 di atas.
(b) Membolehkan kami mengurus dan memproses permintaan anda untuk semakan kelayakan pinjaman, pra-kelulusan pinjaman dan/atau penyerahan permohonan pinjaman.
(c) Laksanakan arahan anda, termasuk tetapi tidak terhad kepada mengemas kini polisi insurans/sijil takaful, mengemas kini data peribadi, bertanya tentang status pembayaran premium polisi insurans/sijil takaful.
(d) Berikan kepentingan atau faedah kepada anda di bawah insurans hayat, insurans am, takaful keluarga, takaful am, insurans/takaful perubatan, polisi insurans kumpulan atau sijil takaful kumpulan.
(a) Anak syarikat dan sekutu kami.
(b) syarikat dan/atau organisasi yang membantu kami dalam pemprosesan dan/atau memenuhi transaksi dan membekalkan anda perkhidmatan melalui Platform yang telah anda meminta atau melanggan;
(c) syarikat dan/atau entiti yang berfungsi sebagai pembekal perkhidmatan kami, penyedia laluan pembayaran, ejen, kontraktor dan/atau penasihat profesional;
(d) agensi penguatkuasa undang-undang, agensi kerajaan dan/atau untuk mengesan, mengelak atau menangani penipuan, keselamatan atau isu-isu teknikal;
(e) Persatuan industri dan persekutuan.
(f) Doktor, pakar perubatan, hospital, klinik atau institusi penjagaan kesihatan.
(g) Rakan kongsi perniagaan kami dan pihak yang lain untuk tujuan berkaitan dengan tujuan pengumpulan dan penggunaan data peribadi anda seperti yang dinyatakan dalam Dasar Privasi ini, atas dasar sulit.
(h) Bank, syarikat kad kredit atau institusi kewangan lain untuk tujuan pengumpulan atau pembayaran balik sebarang wang yang perlu dibayar atau perlu dibayar.
(i) Bank, pemberi pinjaman, pembiaya, institusi kewangan atau mana-mana syarikan dan/atau institusi berkaitan untuk tujuan mempromosikan produk kewangan mereka, dan mengurus, memproses, menyusun, mengumpul dan/atau menyerahkan permohonan pinjaman anda kepada mereka.
(j) Mana-mana orang yang anda benarkan, seperti wasi, pentadbir atau wakil peribadi anda yang sah.
(k) Sistem perkongsian maklumat, bagi pertukaran maklumat antara pengendali takaful penanggung insurans untuk memudahkan pencegahan dan pengesanan penipuan.
(l) Mana-mana orang yang pendedahannya diperlukan untuk tujuan penyiasatan terhadap sebarang dakwaan pelanggaran kami dan pembekal perkhidmatan pihak ketiga kami terhadap mana-mana undang-undang, peraturan dan peraturan, kod amalan, salah laku atau tingkah laku atau amalan yang tidak beretika.
(m) Mana-mana orang yang kepadanya pendedahan itu diperlukan untuk tujuan penyiasatan di bawah mana-mana undang-undang bertulis, prosiding jenayah atau prosiding sivil, atau mana-mana orang yang kepadanya pendedahan dikehendaki dibuat di bawah perintah mahkamah.
(n) Mana-mana pihak, syarikat, organisasi atau individu luar yang lain apabila kami mendapat kebenaran anda untuk berbuat demikian berlandaskan undang-undang (termasuk regulasi, garis panduan dan/atau tangungjawab) yang berkenaan.
(o) Individu atau organisasi dalam syarikat induk/ pegangan kami, serta anak syarikat dan anak syarikat kami untuk kedua-dua syarikat induk/pegangan kami berdasarkan keperluan untuk mengetahui.
(p) Rakan kongsi bankasurans, penyedia perkhidmatan penyumberan luar pihak ketiga, pusat panggilan pihak ketiga, broker insurans/takaful bebas atau penasihat kewangan.
(q) Penanggung insurans semula/pembekal perkhidmatan takaful semula atau syarikat retrocessionaires.
(r) Syarikat penyiasatan tuntutan atau penyelaras/juruukur kerugian atau pihak lain yang diperlukan untuk memproses data peribadi untuk tujuan tuntutan.
(s) Juruaudit, perunding, peguam, akauntan, pengurus dana atau penasihat profesional lain yang dilantik berkaitan dengan perniagaan kami atas dasar sulit, yang dilantikkan untuk menyediakan perkhidmatan kepada kami.
(t) Pembekal perkhidmatan pihak ketiga lain yang dilantik untuk menyediakan pentadbiran, telekomunikasi, pembayaran, pemprosesan data, penyimpanan data atau perkhidmatan lain kepada kami berkaitan dengan tujuan yang diterangkan dalam Fasal 4.1 di atas.
a) Persetujuan anda telah diperolehi untuk menggunakan data peribadi anda pada masa pengumpulan data peribadi anda.
b) Anda dimaklumkan bahawa mesej yang disampaikan adalah mesej pemasaran dan mesej itu terhad kepada produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh kami, atau mana-mana pihak ketiga, termasuk sebarang pinjaman atau produk kredit daripada bank dan peminjam ganti dan/atau produk insurans daripada syarikat insurans
c) Anda dimaklumkan tentang identiti organisasi pemasaran langsung, tujuan mengumpul data peribadi anda dan orang yang akan atau mungkin didedahkan kepada data peribadi tersebut.
d) Anda diberi kaedah yang jelas dan mudah untuk menolak pembenaran penggunaan data peribadi anda untuk tujuan pemasaran langsung semasa data anda dikumpul.
e) Semua komunikasi pemasaran yang dihantar kepada anda melalui e-mel akan mengandungi pilihan "tamat langganan"/"penarikan diri" di bahagian hujung e-mel yang memberikan anda peluang untuk tidak menerima komunikasi tersebut atau mesej pemasaran yang berikutnya.
No. Telefon: +603 7451 5285
Alamat e-mel: care@finology-group.com
(Perhatikan kepada ‘pegawai pemprosesan data’)
Alamat Pejabat:
52-2, Jalan Awan Hijau,
Taman Overseas Union,
58200, Kuala Lumpur
(Perhatikan kepada 'pegawai pemprosesan data')
(a) Anda tidak berhak mendapat akses kepada maklumat yang berkaitan dengan penilaian tuntutan pinjaman, kewangan, insurans/takaful anda kerana maklumat tersebut dianggap sebagai maklumat komersial yang sulit;
(b) Tertakluk kepada Fasal 8.8(c) di bawah, selain daripada pemegang polisi/pemegang sijil, anda hanya berhak (sepanjang hayat pemegang polisi/pemegang sijil tersebut) untuk mempunyai akses kepada data peribadi anda sendiri dan anda mesti mendapatkan kebenaran daripada pemegang polisi/pemegang sijil terlebih dahulu sebelum anda membuat sebarang permintaan akses data peribadi. Kami mempunyai hak untuk meminta anda memberikan bukti untuk menunjukkan bahawa kebenaran tersebut telah diperolehi dengan sewajarnya; dan
(c) Anda, selain daripada pemegang polisi/pemegang sijil (dan di mana pemegang polisi atau pemegang sijil tersebut adalah orang yang telah meninggal dunia), hanya berhak mendapat akses kepada data peribadi anda sendiri dan/atau data peribadi orang yang telah meninggal dunia (termasuk polisi insurans/sijil takaful ) selaras dengan keperluan di bawah undang-undang yang berkenaan.
(a) prosiding undang-undang atau penyiasatan atau kewajipan kawal selia atau serupa untuk mengemukakan maklumat tersebut;
(b) jenayah atau salah laku disyaki atau dikesan;
(c) maklumat adalah berkaitan dengan syarikat dalam pembubaran atau penerima, di mana hutang terhutang kepada kami; atau
(d) maklumat dianggap berpotensi kepentingan sejarah termasuk tetapi tidak terhad kepada tujuan yang diterangkan dalam Fasal 4.1 di atas.
Tarikh Terakhir Diubah Suai: 13 Julai 2022