Segalanya Yang Anda Perlu Tahu Tentang CTOS

Published Mar 4, 2013 – By Loanstreet


Kebanyakkan orang hanya tahu serba sedikit sahaja tentang apa itu CCRIS dan CTOS. Ramai orang masih tidak mengetahui bagaimana ia berfungsi / bekerja. Dalam bahagian kedua daripada siri yang mempunyai 2 bahagian ini, segala yang anda perlu tahu tentang CTOS akan diterangkan. Ini termasuklah bagaimana fungsinya dapat membantu anda dalam permohonan pinjaman. CCRIS telah diterangkan dalam bahagian pertama siri ini.

Apakah itu CTOS?

CTOS adalah sistem maklumat utama yang digunakan secara meluas oleh majoriti sistem kewangan negara, syarikat perdagangan dan perniagaan, firma undang-undang dan institusi lain. Tidak seperti CCRIS yang berada di bawah Bank Negara Malaysia (BNM), CTOS dimiliki dan diuruskan oleh syarikat Malaysia, telah berada dalam perniagaan selama 20 tahun, mengumpul maklumat mengenai individu dan syarikat-syarikat daripada pelbagai sumber yang terdapat dalam domain awam.

Maklumat ini diformatkan ke dalam pangkalan data elektronik yang menyediakan proses untuk memeriksa dengan mudah, cepat dan berkesan untuk permohonan pinjaman, kredit perdagangan dan perniagaan dan untuk membuat keputusan oleh pemberi kredit dan pemberi pinjaman.

Sumber-sumber maklumat CTOS antara lain termasuklah:

  • Notis undang-undang dalam akhbar
  • Carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)
  • Warta dan penerbitan kerajaan.
  • Carian di Jabatan Insolvensi Malaysia
  • Jabatan Pendaftaran Negara
  • Carian di pendaftar pertubuhan.
  • Maklumat hubungan yang disediakan oleh pemiutang / litigators / penyokong perdagangan
  • Maklumat sukarela yang diberikan oleh subjek itu sendiri.

Hanya pelanggan CTOS boleh mengakses Pengkalan Data Maklumat CTOS.

Apa CTOS Tidak?

CTOS bukan senarai hitam. Ia tidak memberi pendapat, penilaian, kedudukan atau cadangan pada individu atau syarikat kepercayaan kredit.

Semua dasar pinjaman kelulusan pinjaman dan keputusan yang dibuat ditentukan oleh pemiutang atau pemberi kredit itu sendiri, bukan CTOS.

Satu lagi salah faham tentang CTOS ialah ia tidak mengemaskini rekod. Adalah penting untuk sedar, CTOS adalah seperti perpustakaan elektronik maklumat sejarah yang diambil daripada sumber-sumber umum dan arkib sebagai contoh.

Kemaskini dijalankan oleh CTOS pada bila-bila masa ia mengambil penyelesaian kes daripada pihak-pihak yang terlibat seperti plaintif, defendan, peguam mereka atau maklumat baru daripada sumber yang berkaitan.

Apakah Kategori Maklumat Yang Terdapat Dalam Laporan CTOS?

Satu Laporan CTOS, dibahagikan kepada 5 bahagian yang mengandungi kategori maklumat yang berbeza:

Seksyen A – Pengesahan Identiti

  • Membantu mengenalpasti dan mengesahkan subjek berdasarkan Nombor Pengenalan, nama penuh, syarikat atau nombor pendaftaran perniagaan. Seksyen ini membantu mengesan dan mengelakkan sebarang penipuan atau kecurian identiti.

Seksyen B – Senarai Dalaman / Pendedahan Kumpulan

  • Ini adalah untuk maklumat pelanggan itu sendiri atau rujukan. Ia berkaitan dengan pengalaman perniagaan sendiri dengan pelanggan mereka. Maklumat di sini terbuka hanya kepada kakitangan pelanggan itu sendiri. Tiada pelanggan lain yang mempunyai akses kepada maklumat ini.

Seksyen C - Jawatan Pengarah dan Kepentingan Perniagaan

  • Rekod pengarah dan pegangan saham seseorang dalam syarikat-syarikat dan perniagaan yang diperbadankan di Malaysia.
  • Bank menggunakan bahagian ini untuk membantu mengesahkan sifat sebenar pendapatan seseorang, terutamanya bagi pemegang saham syarikat dan pemilik perniagaan.

Seksyen D – Tindakan Undang-Undang

  • Merekodkan maklumat undang-undang. Ia membantu seseorang supaya mempunyai pandangan dan pemahaman yang lebih baik terhadap latar belakang, sejarah subjek dan pengalaman perniagaan.
  • Bank menggunakan bahagian ini untuk mencari maklumat kebankrapan, tindakan undang-undang dan status-status kes.

Seksyen E- Pengadil Perdagangan dan Komen subjek.

  • Pengadil Perdagangan – Disenaraikan di sini adalah nama pengadil perdagangan. Mereka adalah pelanggan CTOS yang mahu berkongsi pengalaman perniagaan mereka yang dikenali sebagai “Rujukan Perdagangan” pada subjek dan syarikat-syarikat mereka atau perniagaan yang telah diuruskan oleh mereka. Rujukan perdagangan adalah maklumat pelanggan sendiri bukan CTOS. Oleh itu, rujukan perdagangan dibuat secara langsung melalui email di antara perujuk perdagangan dan seseorang yang mahukan maklumat.
  • Komen Subjek – Ini adalah satu kemudahan yang disediakan oleh pihak CTOS untuk membolehkan pihak yang terlibat dalam sesuatu kes menceritakan kisah sampingan mereka. Komen-komen mestilah objektif dan hanya terhad kepada kes itu.

Berapa Lamakah Rekod Disimpan?

Tidak sperti CCRIS, rekod hanya disimpan selama 12 bulan. Rekod CTOS disimpan selam-lamanya sebagai arkib sejarah bagi pengalaman dan sejarah seseorang.

Adakah CTOS Akan Mengemaskini Pangkalan Data Mereka?

Ya, pangkalan data CTOS dikemaskini dengan maklumat baru yang dikumpulkan dari pelbagai sumber setiap hari. Maklumat yang terkandung di dalam Seksyen C secara berkala dikemaskini untuk mencerminkan pengarah yang terkini dan pegangan saham tertakluk pada ketika itu.

Maklumat dalam Bahagian D - Sebagai peraturan, dalam seksyen ini, maklumat tidak pernah dihapuskan kecuali dalam kes-kes (1) Penipuan ATAU (2) Kesilapan. Dokumen-dokumen sokongan yang berkaitan hendaklah diberikan kepada CTOS untuk pemeriksaan dan pengesahan mereka sebelum penghapusan boleh berlaku

Saya telah selesaikan tindakan undang-undang terhadap saya / dilepaskan daripada kebankrapan, Tetapi bank-bank masih menolak permohonan pinjaman saya dengan alasan Isu CTOS. Apakah yang boleh saya lakukan?

Disebabkan cara CTOS beroperasi, jika anda mempunyai tindakan undang-undang yang diambil terhadap anda, ia menjadi tanggungjawab anda untuk menydiakan maklumat terkini kepada mereka (CTOS), terutamanya apabila keputusan memihak kepada anda. Ini boleh dilakukan dengan menghubungi pusat perkhidmatan CTOS.

Saya telah menjadi mangsa kecurian identiti, yang telah menyebabkan banyak tindakan undang-undang yang tidak wajar terhadap saya. Bagi kes-kes yang tidak dapat diselesaikan, apa yang boleh saya lakukan?

Jika anda mampu untuk menyediakan bukti penipuan (laporan polis contohnya, surat sokongan daripada bank-bank yang berkaitan / peguam / litigators), CTOS akan menghapuskan rekod yang berkaitan dari sistem mereka selepas pengesahan.

Anda juga boleh memberi komen subjektif yang mempertahankan diri anda untuk dimasukkan ke dalam fail CTOS anda. Ini memastikan semua yang inginkan maklumat fail CTOS anda akan melihat penerangan anda. Ini akan muncul dalam Seksyen E fail anda

Saya telah dilepaskan sebagai seorang bankrap / habis membayar pemiutang saya 6 bulan lalu dan kes saya telah dikemaskini oleh CTOS. Mengapa bank-bank masih menolak permohonan pinjaman saya, memetik "Isu CTOS"?

Kemungkinan besar, isu itu tiada kaitan dengan CTOS tidak mengemaskini rekod anda, tetapi dengan dasar kelulusan kredit dalaman bank.

Kebanyakan bank mempunyai dasar dalaman yang tidak mesra dengan peminjam yang bermasalah pada masa lalu. Lebih banyak masa yang telah berlalu antara kesalahan terakhir anda berbanding permohonan terbaru pinjaman anda, semakin tinggi peluang untuk kelulusan. Satu peraturan umum adalah untuk mempunyai sekurang-kurangnya di antara 1-2 tahun.

Saya tidak berhutang apa-apa wang dengan bank. Dan sepanjang pengetahuan saya, saya tidak pernah didakwa. Bagaimana saya boleh mempunyai "isu-isu CTOS"?

Pelanggan kepada CTOS dapat memberikan butir-butir hubungan mereka sebagai "Referi Perdagangan" untuk subjek. Ini muncul dalam Seksyen E laporan CTOS. Seperti yang dijelaskan di atas, referi perdagangan mungkin mahu berkongsi pengalaman perniagaan mereka yang dikenali sebagai "rujukan perdagangan". Ia mungkin referi perdagangan boleh berurusan dengan anda dan / atau syarikat atau perniagaan anda.

Syarikat-syarikat telekomunikasi dan utiliti telah dikenali untuk meletakkan diri mereka sebagai referi perdagangan bagi subjek/seseorang yang mempunyai hutang dengan mereka yang tidak dapat dikutip lama oleh mereka, walaupun untuk jumlah yang kecil.

Dalam keadaan itu, anda dinasihatkan untuk menghubungi Pusat Khidmat CTOS untuk menjalankan sendiri Semak Laporan CTOS. Daripada laporan itu, anda akan tahu sama ada apa-apa telah berlaku.