Pertama sekali, sila hubungi jabatan tuntutan Zurich untuk memberitahu mereka tentang kemalangan tersebut. Kemudian, laporkan kemalangan tersebut kepada pihak polis untuk mendapatkan sabitan terhadap pesalah. Sekiranya terdapat sebarang tuntutan terhadap anda dari pihak ketiga,sila memaklumkan jabatan tuntutan Zurich dengan segera dan memberi mereka bukti.
Selepas membuat laporan yang diperlukan, anda perlu melengkapkan Borang Tuntutan dan hantar ke Zurich dalam masa 21 hari dari hari pemberitahuan bersama-sama dengan mana-mana dokumen yang berkaitan. Kemudian hantar motorsikal anda ke mana-mana kedai pembaikan motorsikal Zurich untuk pemeriksaan dan mendapat kelulusan untuk pembaikan.
Talian Helpline: 1-300-88-6222
Portal Tuntutan Atas Talian: https://mya.zurich.com.my/Myclaims
Mel kepada:Zurich General Insurance Malaysia Berhad
Level 23A, Mercu 3,
No. 3, Jalan Bangsar, KL Eco City, 59200 Kuala Lumpur, Malaysia
Dokumen yang perlu anda berikan untuk membuat tuntutan adalah:
Jika anda tidak cacat secara fizikal atau dimasukkan ke hospital dari kemalangan tersebut, anda perlu melaporkan tuntutan dalam masa 7 hari untuk mendapatkan tuntutan dari Zurich. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku kemalangan yang menyebabkan anda cacat secara fizikal atau dimasukkan ke hospital, anda mempunyai 30 hari untuk melaporkan ke Zurich dan mendapatkan tuntutan.
Insurans kereta Zurich hanya menyediakan perlindungan untuk kereta anda di Malaysia, Singapura dan Brunei mengikut undang-undang Malaysia. Jika anda ingin memandu kereta anda ke Singapura, anda dikehendaki mempunyai perlindungan terhadap Undang-undang Liabiliti kepada Penumpang (LLP) mengikut undang-undang Singapura. Walau bagaimanapun, LLP tidak dilindungi oleh polisi ini. Anda perlu membeli Endorsement 100 yang menyediakan perlindungan untuk liabiliti anda untuk kematian atau kecederaan anggota penumpang.
Zurich tidak akan menyediakan perlindungan insurans sekiranya:
Sekiranya berlaku kecemasan,anda boleh nombor telefon ini untuk menghubungi Zurich untuk memaklumkan kepada mereka tentang kemalangan itu: 1-300-88-6222
Jika anda ingin tahu bagaimana untuk mengemukakan tuntutan ke Zurich, klik pautan ini.
Mel kepada:
Anda boleh membuat pertanyaan dalam talian di sini.
Alamat ibu pejabat Malaysia:
Zurich General Insurance Malaysia Berhad
Level 23A, Mercu 3,
No. 3, Jalan Bangsar, KL Eco City, 59200 Kuala Lumpur, Malaysia
Untuk alamat cawangan lain di Malaysia, sila rujuk pautan ini.
Untuk maklumat lanjut, sila semak laman web ini.
Anda boleh membatalkan polisi anda dengan Zurich pada bila-bila masa yang anda mahukan dengan memberi notis bertulis dan mengembalikan Sijil Asal Asal (CI) atau Pengisytiharan Berkanun sekiranya CI hilang. Anda mungkin berhak untuk mendapatkan bayaran balik untuk premium anda berdasarkan kadar jangka pendek jika tiada tuntutan telah dibuat sebelum pembatalan.
Anda boleh melawat laman web atau cawangan mereka, atau hubungi mereka melalui telefon, e-mel atau faks.
Laman web: www.insuranceinfo.com.my
Alamat: Level 23A, Mercu 3, No. 3, Jalan Bangsar, KL Eco City, 59200 Kuala Lumpur
Telefon: 1-300-888-622
E-mel: CallCentre@zurich.com.my
Faks: 03-2144 1622
Anda boleh membeli/mengambil bahagian dalam produk yang serupa secara terus dari Zurich General Insurans/Takaful.
Anda boleh mengendalikan keperluan insurans sendiri atau menghubungi https://www.zurich.com.my/en/customer-hub/i-want-to-get-in-touch/locate-a-branch untuk bantuan.
Tiada komisen yang terlibat apabila membeli/mengambil bahagian terus dari Zurich General Insurans/General Takaful Berhad.
Helaian Pendedahan Produk: https://www.zurich.com.my/-/media/project/zwp/malaysia/docs/insurance-products/product-disclosure-sheets/zgimb_z-rider_pds_bm.pdf?rev=d0a1ca769451434da27df166a4facea2&hash=C80AEBCE12B0ADDEE4F497E847B69B7E
Perkataan Dasar: https://www.zurich.com.my/-/media/project/zwp/malaysia/docs/insurance-products/policy-wordings/zgimb-z-rider-pw-bm.pdf?rev=11f1de93094d4af08d662eb3408f6378&hash=02AB8C6F81AD111D6894221C26CC50AC