Langkah 1: Siapa yang langgar?
Sebelum korang mula sumpah seranah, periksa cermin depan dulu kalau ada nombor telefon atau name card. Ye lah biasanya takde siapa ada masa nak tunggu lama-lama, nak lagi bila mak cik sekeliling mula jeling-jeling. Kalau ada rezeki, korang boleh hubungi terus siapa yang tinggalkan nombor telefon dia, dan sembang pasal apa yang berlaku. Korang boleh settle kat luar mahkamah ataupun buat claim daripada insurans dia.
Langkah 2: Apa yang korang boleh buat?
Bergantung kepada polisi insurans korang, korang boleh failkan No-Fault Own Damage (NFOC). Jadi korang tak payah claim daripada insurans orang lain (sebab korang tak tau siapa yang langgar), syarikat insurans korang boleh tampung kos tersebut.
Bimbang kalau benda ni mungkin tolak No Claim Bonus korang? Rileks sudah, bonus ni selamat sebab kemalangan ni bukan salah korang.
Langkah 3: Hubungi syarikat insurans korang
Dalam tempoh 4 jam selepas kemalangan, korang perlu buat laporan polis. Kemudian korang kena laporkan kepada syarikat insurans tentang apa yang berlaku dan kat mana bengkel panel yang terdekat. Kalau korang hantar kereta kat bengkel bukan panel, ada kemungkinan claim korang tak lulus. Jadi pastikan korang tanya syarikat insurans dulu.
Untuk failkan claim NFOC, ini dokumen-dokumen yang korang perlukan:
- Tuntuan (claim) rasmi daripada syarikat insurans
- Salinan asal laporan polis
- Salinan asal hasil penyiasatan polis
- Salinan kad pengenalan
- Salinan lesen
- Kad pendaftaran kenderaan yang terkini
- Resit bagi kos repair
- Gambar kerosakan pada kenderaan waktu kemalangan tersebut berlaku (jika ada)
Langkah 4: Macam mana nak tahu kos repair?
Setiap bengkel panel akan ada pelaras kerugian berlesen bebas (independent licensed adjuster), di mana dia akan menilai kerosakan dan mengira kos pembaikan. Korang akan dapat laporan daripada pelaras kerugian ni, jadi pastikan korang simpan laporan ni elok-elok.
Pelaras kerugian ni juga boleh buat anggaran tetang tempoh pembaikan dan berapa lama sebelum korang boleh dapat kereta korang balik. Laporan ini juga dipanggil sebagai Compensation for the Actual Repair Time (CART), yang korang boleh tuntut. Biasanya ia akan mengambil satu hinga dua minggu sebelum laporan pampasan ni diluluskan, jadi nak tak nak korang kenalah keluarkan duit daripada poket sendiri. Bertabahlah sebab syarikat insurans akan bayar balik duit ni nanti.
Langkah 5: Jangan berlengah!
Kami faham korang mungkin jenis yang selalu lambat hantar kerja rumah waktu sekolah. Tapi hal yang berkaitan duit ni janganlah berlengah-lengah. Kalau perlu, hubungi syarikat insurans untuk fahamkan prosedur dan siapkan dokumen secepat mungkin. Lagi lama korang tunggu, lagi lamalah tuntuntan insurans korang akan diluluskan. Dah tu lagi lama takde kereta, kena naik Grab pulak.
Satu lagi, jangan lupa untuk hubungi bengkel panel korang untuk periksa sama ada kereta dah siap ke tak.
Setiap kemalangan boleh dibaiki, walaupun ia bukan salah korang. Even kalau korang seorang pemandu yang berhemah dan selalu memauhi undang-undang jalan raya (siap berhenti kat lampu merah waktu 3 pagi), benda macam ni tetap berlaku.
Jadi pastikan korang lindungi diri daripada kes-kes yang tak diingini macam ni dengan mendapatkan insurans yang komprehensif, macam yang kat halaman insurans kereta di Loanstreet ni. Percuma je untuk dapatkan sebut harga secara online. Senang kan?
*Artikel di atas bertujuan untuk memberi maklumat sahaja. Loanstreet tidak bertanggungjawab atas kerugian yang mungkin timbul jika ada sebarang kebergantungan anda dengan maklumat yang terdapat dalam artikel.
Baca Jugak: